» bio|cv
Studiopic | Atelierfoto Peter Geerts, beeldend kunstenaar

bio | curriculum vitae

1957 Engelen - 's-Hertogenbosch, The Netherlands

1975-1978 Möller Instituut, Tilburg
1979-1982 Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, ’s-Hertogenbosch

Statement:
Twee begrippen staan in mijn werk centraal: de waarneming en de schilderkunst. De waarneming van de werkelijkheid zie ik als een voortdurende variabele interactie tussen subject en object. In de schilderkunstige verbeelding van deze interactie wil ik komen tot een vormgeving van de totaliteit van deze waarneming van de werkelijkheid. Voorop hierbij staat het vinden van een constante in de verhouding tussen de verschillende aspecten van deze waarneming. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik werk in de abstracte traditie. Hierin zie ik de grootste mogelijkheid om de concrete beeldelementen vorm te geven zonder deze een vooropgezette beperkende betekenis mee te geven. Ik streef ernaar te komen tot een zuivere schilderkunst.

Perception and painting are two major concepts in my work. The perception of reality is considered an everlasting variabel interaction between subject and object. In the visualisation of this interaction I strive to an image of this perception. Key-motive is to find an constant in the relation between the different aspects of perception. The abstract tradition provides me the best ability to visualize my concept of a pure painting.

Selection solo exhibitions:
2016 The concept is the image II, Broedplaats Koel310, Alkmaar
2016 The concept is the image, Gemeentelijke ExpositieRuimte, Kampen
2015 Bogert Gallery, Knokke-Het Zoute(BE)
2015 Verloren onschuld, 20 jaar na Srebrenica, Galerie het Langhuis, Zwolle
2014 Improvisaties Noorderboog, Meppel
2011 Gemeentehuis, Emmeloord
2010 Kunstencentrum De Twee Wezen, Enkhuizen
2008 KCO, Kunst Cultuur Overijssel, Zwolle
2006 Schilderijen 2001-2006 Stedelijk Museum Zwolle
2005 InnenRaum De Twee Wezen, Enkhuizen
2004 Inner V iew Stedelijk Museum, Zwolle
2000 Kunststichting de Werkplaats, Borne
1999 Opus Black Wijhese Kunstkamer, Wijhe
1997 Een architectuur van waarneming Broerenkerk, Zwolle
1994 Teekengenootschap Pictura, Dordrecht
1987 Diaconessenhuis, Groningen
1983 Galerie het Langhuis, Zwolle

Selection group exhibitions:
2017 Peter Geerts & Cor van Dijk Bogert Gallery, Knokke-Zoute, België
2017 Milkshake 3 Melklokaal, Heerenveen
2016 Cave of forgotten dreams Koel310, Alkmaar
2016 Feest van de geest-Kunst van zolder Dominicanenklooster, Zwolle
2016 Labyrinth Metsellokaal, Zwolle
2016 Blauwdruck, De Galerie, Zwolle
2016 Emmanuelshuizen Gouden Broedplaats Stedelijk Museum Zwolle
2015 50 jaar op de vierkante meter RijksMuseum Twente, Enschede
2014 Bogert Gallery, Knokke-Het Zoute (BE)
2012-2013 Twee schilders, twee generaties ACEC, Apeldoorn
2012 Finale De Medici Beeldende Kunst, Nunspeet
2012 Bogert Galerie, Knokke-Heist (BE)
2011 Winter De Medici Beeldende Kunst, Nunspeet
2011 Zomer De Medici Beeldende Kunst, Nunspeet
2011 Kunst, Autonoom en instrument Kunst & Cultuur Overijssel
2010 De Medici Beeldende Kunst, Nunspeet -duo-
2008 Met zorg verzameld Museum de Fundatie, Collectie Isala
2007 AFM, Nederlandse Autoriteit Financiële Markten, Amsterdam
2007 Museum de Fundatie, Provinciale colletie (juni 2007 -jan 2008)
2007 Gast verzamelaar 2, keuze van J. Kirsten Museum de Fundatie, Zwolle
2005 Zomergoed Kunst & Cultuur Overijssel
2004 Estafette Kunststichting de Werkplaats, Borne
2003 Preview Galery Germinahof, Sterksel, i.s.m. Nieuwe Brabantse Kunst Stichting
2002 Dromer Nieuwe Brabantse Kunst Stichting, Breda
2001 Smaak Symposium, Galerie het Langhuis, Zwolle
2000 Gallery Germinahof, Sterksel
1999 Het Tongerlohuys, Roosendaal -duo-
1997-1998 Reizende tentoonstelling, Kunst & Cultuur Overijssel
1997 Overijsselse Verbeelding Hardenberg
1994 Manifestatie 20 X 1 J. Librije Hedendaagse Kunst, Zwolle
1994 Stichting Kunstgoedbevordering Broerenkerk, Zwolle
1991 Moderne tendenzen vanaf ’59 Grote Kerk, Lochem
1991 Librije, Hedendaagse Kunst, Zwolle
1990 Gallery Germinahof, Sterksel
1988 Bergkerk, Deventer
1988 Librije, Hedendaagse Kunst, Zwolle
1988 Noordkunst Prins Bernardhoeve, Zuidlaren
1987 Noordkunst Groningen
1985 Amnesty International, Pronkkamer, Uden
1985 Muziek in het donker Galerie het Langhuis, Zwolle
1982 Kunstwerkplaats Galerie het Langhuis
1982 Katholieke Hogeschool, Tilburg

Opdrachten | Commissioned work:
2008 Systeem plafond kantoor | Office ceiling system

Selectie publicaties | Selection publications:
2014 Peter Geerts omzeilt het vaste stramien met improvisaties, Meppeler Courant
2010 Begrijpelijke beeldtaal van Peter Geerts, Noord Hollands Dagblad
2006 Peter Geerts groeit met zijn schilderijen mee, De Stentor, Weekeinde Cultuur bijlage full page
2006 Peter Geerts, Stedelijk Museum Zwolle, Kunstbeeld
2005 Zoektocht Peter Geerts naar abstracte kunst, Noord Hollands Dagblad
2004 Review, Kunstbeeld, schilders nummer
1999 Geerts Schildert wie hij is, De Stentor
1995 Peter Geerts concretiseert het menselijk bewustzijn, De Stentor
1982 Moderne Tendenzen, Tilburgse courier

Bibliografie:
2015 Catalogus 50 jaar op de vierkante meter RijksMuseum Twente, Enschede
2010 Catalogus Isala en kunst collectie Isala Klinieken
2006 Monografie: 'Op zoek naar een synthetisch concretisme'| 'Searching for synthetic concretism'
1994 18 Unica, uitgeverij Q Voor de vrijheid van geest, levensadem, beweging en verbeelding | For the freedom of spirit, breath of life, movement and imagination
1997 Een architectuur van waarneming Overijssels Centrum Beeldende Kunsten, reizende tentoonstelling
1994 20 X 1 J. Librije, Contemporary Art, Zwolle
1994 Catalogus, Stichting Kunstgoedbevordering, Broerenkerk, Zwolle
1988 Catalogus, Noordkunst, Zuidlaren
1988 Catalogus, Kunstaankopen Gemeente Zwolle
1987 Catalogus, Noordkunst, Groningen
1986-1987 Catalogus, Kunst & Cultuur Overijssel
1986 Tentoonstellingen Galerie het Langhuis, 1983-1986
1985 Catalogus, Culturele Raad Overijssel

Public collections:
Collection Isala Klinieken
Collection Historisch Centrum Overijssel
Collection Provincie Overijssel
Collection Gemeente Zwolle
Company collections:
Collection ICS Adviseurs
Collection Waterland
Collection Books Unlimited
HBV Chemie
Collection Tendem
Collection Dynadro
Private collections:
Netherlands, Austria, Belgium, Switserland, Italy and in Denmark-Collection Martin Greenberg

Nevenactiviteiten | more:
2013-heden eigenaar/docent, SchilderSchoolZwolle
1986-2013 Docent, Kunsten Centrum Muzerie
2009-2013 Docent, Kunsten Centrum Scala
2009 Gastdocent ArteZ, Hogeschool voor de Kunsten, Zwolle
2008-2013 Voorzitter, Stichting Kunstgoedbevordering
1986-2008 Adviseur, Stichting Kunstgoedbevordering
1984-1987 Lid huur en aankoop commissie, Kunstuitleen Zwolle
1983-1986 Beleid en advies tentoonstellingen, Galerie het Langhuis

Bio:
Op zeer jonge leeftijd werd het talent van Peter door zijn ouders herkend. Op Peter's verzoek nam zijn vader hem in 1969 mee naar de grote Rembrandt tentoonstelling in het Rijksmuseum, Amsterdam. Het was zijn eerste introductie in 17e eeuwse Nederlandse schilderkunst en bevestigde dat een toekomst in de kunst onvermijdelijk was. Na de middelbare school en daarna drie jaar de klassieke opleiding aan het Möller Instituut in Tilburg gevolgd te hebben bleek dat Peter zich sterk verwant voelde met de autonome schilderkunst. Om zich in die richting verder te ontwikkelen is Peter overgestapt naar de Koninklijke Academie voor Kunst & Vormgeving in ’s-Hertogenbosch. Zijn docenten waren de Amsterdamse Limburgers en Peter is afgestudeerd met een scriptie over het werk van John Cage bij Lei Molin en Ger Lataster in 1982.

I was born in a small village near ‘s-Hertogenbosch, Brabant, The Netherlands and count myself lucky to have working class people parents whom regognised my talent at an early age since I was drawing whenever I had the chance. At the age of 12 my father and I visited on my request the Rembrandt exhibition at the Rijksmuseum, Amsterdam in 1969. Besides what I've seen by then on the walls at primaryschool, and I was very impressed by it, this was my first introduction in 17th century Dutch art. After high school I spent three years of thorough classical art education at the Möller Institute in Tilburg, to become an artteacher at my parents request. I switshed in 1979 to the Royal Academy for Art and Design in 's-Hertogenbosch because I felt deeply engaged by autonomous art and artists and wanted to develop myself in this direction. I studied with the 'Amsterdam Limburgman', and was graduated, with my thesis on the works of John Cage, by Lei Molin and Ger Lataster in 1982. After my education I was very eager to work independent in my own studio. An studio offer I couldn’t refuse brought me to the north of the country but I still feel deeply related to the great Brabant painting tradition. My work and the way it developed is influenced by the American school of abstract painters and the early contemporary composers, as well by the Dutch, the Danish and other European abstract painters in the early 20th century. My work deals with my emotional bond with shapes, materials and colours in which I always strive for a certain contrast that expresses a sense of being affected that I recognize in myself and things around me. It is this synthetic concretism where-in I strive for a fusion, within concrete painting, between the monochrome and the painterly gesture and thus give new meaning to the concept of painting within the fundamental imagery.



Save as PDF