» bio|cv
Studiopic | Atelierfoto Peter Geerts, beeldend kunstenaar

bio | curriculum vitae

1957 Engelen - 's-Hertogenbosch, The Netherlands

1975-1978 Möller Instituut, Tilburg
1979-1982 Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, ’s-Hertogenbosch

Statement:
Twee begrippen staan in mijn werk centraal: de waarneming en de schilderkunst. De waarneming van de werkelijkheid zie ik als een voortdurende variabele interactie tussen subject en object. In de schilderkunstige verbeelding van deze interactie wil ik komen tot een vormgeving van de totaliteit van deze waarneming van de werkelijkheid. Voorop hierbij staat het vinden van een constante in de verhouding tussen de verschillende aspecten van deze waarneming. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik werk in de abstracte traditie. Hierin zie ik de grootste mogelijkheid om de concrete beeldelementen vorm te geven zonder deze een vooropgezette beperkende betekenis mee te geven. Ik streef ernaar te komen tot een zuivere schilderkunst.

Perception and painting are two major concepts in my work. The perception of reality is considered an everlasting variabel interaction between subject and object. In the visualisation of this interaction I strive to an image of this perception. Key-motive is to find an constant in the relation between the different aspects of perception. The abstract tradition provides me the best ability to visualize my concept of a pure painting.

Selection Exhibitions:
2019
ATTITUDES, Melklokaal, Heerenveen, Peter Geerts, Henrik Kröner(D), Coen Vunderink, Jan Wattjes (G) 3/3 – 7/4-2019
3X Abstract, Ateliergebouw CW12, Zwolle Peter Geerts, Bart Koldewee en Gerben Dirven (G)
kunstenaarsgesprek olv Janet Meester 15-16-17/3-2019
2018
Peter Geerts and Erwin Cattoor(B), Bogert Gallery, Knokke, Belgium (D)
Abstract Wall Paintings Retrospect, Acec, Apeldoorn (G)
139X Nothing But Good, Park, Tilburg (G)
2017
Peter Geerts, Nachtexpo, Deventer (S)
Abstract Wall Paintings III, 2017 #DeStijl100YearsLater, ACEC Apeldoorncurated bij Jasper van der Graaf (G)
Peter Geerts & Cor van Dijk Bogert Gallery, Knokke-Zoute, Belgium (D)
Milkshake 3, Melklokaal, Heerenveen (G)
2016
The concept is the image II, Broedplaats Koel310, Alkmaar (S)
Cave of forgotten dreams Koel310, Alkmaar, curated by Gerda Kruimer (G)
The concept is the image, Gemeentelijke ExpositieRuimte, Kampen (S)
2015
Verloren onschuld, 20 jaar na Srebrenica, Galerie het Langhuis, Zwolle (S)

Selection earlier exhibitions:
2014 Bogert Gallery, Knokke-Het Zoute, Belgium (S)
2011 Kunst, Autonoom en instrument Kunst & Cultuur Overijssel (G)
2010 Kunstencentrum De Twee Wezen, Enkhuizen (S)
2010 De Medici Beeldende Kunst, met Bert van Santen, Nunspeet (D)
2008 Met zorg verzameld Museum de Fundatie, Collectie Isala (G)
2006 Schilderijen 2001-2006 Stedelijk Museum Zwolle (S)
2005 InnenRaum De Twee Wezen, Enkhuizen (S)
2004 Inner V iew Stedelijk Museum, Zwolle (S)
2004 Estafette Kunststichting de Werkplaats, Borne (G)
2003 Preview Galery Germinahof, Sterksel, i.s.m. Nieuwe Brabantse Kunst Stichting (G)
2002 Dromer Nieuwe Brabantse Kunst Stichting, Breda met Helma Veugen en Cor Dera
2001 Smaak Symposium, Galerie het Langhuis, Zwolle (D)
2000 Gallery Germinahof, Sterksel (G)
2000 Kunststichting de Werkplaats, Borne (S)
1999 Het Tongerlohuys, Roosendaal (D)
1999 Opus Black Wijhese Kunstkamer, Wijhe (S)
1997 Een architectuur van waarneming Broerenkerk, Zwolle (S)
1994 Teekengenootschap Pictura, Dordrecht (S)
1991 Moderne tendenzen vanaf ’59 Grote Kerk, Lochem (G)
1991 Librije, Hedendaagse Kunst, Zwolle (G)
1990 Gallery Germinahof, Sterksel (G)
1988 Noordkunst Prins Bernardhoeve, Zuidlaren (G)
1987 Noordkunst Groningen (G)
1985 Muziek in het donker, Galerie het Langhuis, Zwolle (G)
1982 Kunstwerkplaats Galerie het Langhuis (G)
1982 Katholieke Hogeschool, Tilburg (G)

Curated
3X ABSTRACT, Bart Koldewee, Gerben Dirven, Peter Geerts

Opdrachten | Commissioned work:
2008 Systeem plafond kantoor | Office ceiling system
1982- Portraits for private people

Selectie recensies | Selection reviews:
2019 Van visstek tot verpakking, Susan van den Berg, Leeuwarder Courant
2019 Schilderen als queeste en levenshouding in Heerenveense galerie melklokaal, Marije Bouman, Fries Dagblad
2014 Peter Geerts omzeilt het vaste stramien met improvisaties, Meppeler Courant
2010 Begrijpelijke beeldtaal van Peter Geerts, Noord Hollands Dagblad
2006 Peter Geerts groeit met zijn schilderijen mee, De Stentor, Weekeinde Cultuur bijlage full page
2006 Peter Geerts, Stedelijk Museum Zwolle, Kunstbeeld
2005 Zoektocht Peter Geerts naar abstracte kunst, Noord Hollands Dagblad
2004 Review, Kunstbeeld, schilders nummer
1999 Geerts Schildert wie hij is, De Stentor
1995 Peter Geerts concretiseert het menselijk bewustzijn, De Stentor
1982 Moderne Tendenzen, Tilburgse courier

Bibliografie:
2017 Catalog, Abstract Wallpaintings 2015 2016 2017 Stichting de Witte Mier
2017 Catalog, Abstract Wallpaintings I II III international edition, ACEC foundation
2015 Catalog, 50 jaar op de vierkante meter RijksMuseum Twente, Enschede
2010 Catalog, Isala en kunst collectie Isala Klinieken
2006 Monografie: 'Op zoek naar een synthetisch concretisme'| 'Searching for synthetic concretism'
1994 18 Unica, uitgeverij Q Voor de vrijheid van geest, levensadem, beweging en verbeelding | For the freedom of spirit, breath of life, movement and imagination
1997 Een architectuur van waarneming Overijssels Centrum Beeldende Kunsten, reizende tentoonstelling
1994 20 X 1 J. Librije, Contemporary Art, Zwolle
1994 Catalog, Stichting Kunstgoedbevordering, Broerenkerk, Zwolle
1988 Catalog, Noordkunst, Zuidlaren
1988 Catalog, Kunstaankopen Gemeente Zwolle
1987 Catalog, Noordkunst, Groningen
1986-1987 Catalog, Kunst & Cultuur Overijssel
1986 Tentoonstellingen Galerie het Langhuis, 1983-1986
1985 Catalog, Culturele Raad Overijssel

Public collections:
Collection Isala Klinieken
Collection Historisch Centrum Overijssel
Collection Provincie Overijssel
Collection Gemeente Zwolle
Company collections:
Collection ICS Adviseurs
Collection Waterland
Collection Books Unlimited
HBV Chemie
Collection Tendem
Collection Dynadro
Private collections:
Netherlands, Austria, Belgium, Suisse, Italy, Denmark

Nevenactiviteiten | more:
2013-heden Docent, SchilderSchoolZwolle
1986-2013 Docent, Kunsten Centrum Muzerie
2009-2013 Docent, Kunsten Centrum Scala
2009 Gastdocent ArteZ, Hogeschool voor de Kunsten, Zwolle
2008-2013 Voorzitter, Stichting Kunstgoedbevordering
1986-2008 Adviseur, Stichting Kunstgoedbevordering
1984-1987 Lid huur en aankoop commissie, Kunstuitleen Zwolle
1983-1986 Beleid en advies tentoonstellingen, Galerie het Langhuis

Bio:
Op zeer jonge leeftijd werd het talent van Peter door zijn ouders herkend. Op Peter's verzoek nam zijn vader hem in 1969 mee naar de grote Rembrandt tentoonstelling in het Rijksmuseum, Amsterdam. Het was zijn eerste introductie in 17e eeuwse Nederlandse schilderkunst en bevestigde dat een toekomst in de kunst onvermijdelijk was. Na de middelbare school en daarna drie jaar de klassieke opleiding aan het Möller Instituut in Tilburg gevolgd te hebben bleek dat Peter zich sterk verwant voelde met de autonome schilderkunst. Om zich in die richting verder te ontwikkelen is Peter overgestapt naar de Koninklijke Academie voor Kunst & Vormgeving in ’s-Hertogenbosch. Zijn docenten waren 'de Amsterdamse Limburgers' en Peter is in 1982 bij Lei Molin en Ger Lataster afgestudeerd met een scriptie over het werk van John Cage. Na zijn opleiding had hij een master kunnen doen maar hij verlangde zo naar eindelijk(!)werken in een eigen atelier dat hij besloten heeft dat niet te doen.

I was born in a small village near ‘s-Hertogenbosch, Brabant, The Netherlands and count myself lucky to have working class people parents whom regognised my talent at an early age since I was drawing whenever I had the chance. At the age of 12 my father and I visited on my request the Rembrandt exhibition at the Rijksmuseum, Amsterdam in 1969. Besides what I've seen by then on the walls at primaryschool, and I was very impressed by it, this was my first introduction in 17th century Dutch art. After high school I studied three years thorough classical art education at the Möller Institute in Tilburg, to become an artteacher at my parents request. I switshed in 1979 to the Royal Academy of Fine Art and Design in 's-Hertogenbosch because I felt deeply engaged by autonomous art and artists and was eager to develop myself in this direction. I studied with the 'Amsterdam Limburgman', and was graduated, with my thesis on the works by John Cage, by Lei Molin and Ger Lataster in 1982. After my education I was very eager to work independent in my own studio. An studio offer I couldn’t refuse(!) brought me to the north of the country but I still feel deeply related to the great Brabant painting tradition. My work and the way it developed is influenced by the American school of abstract painters and the early contemporary composers, as well by the Dutch, the Danish and other European abstract painters in the early 20th century. My work deals with my emotional bond with shapes, materials and colours in which I always strive for a certain contrast that expresses a sense of being affected that I recognize in myself and things around me. It is this synthetic concretism where-in I strive for a fusion, within concrete painting, between the monochrome and the painterly gesture and thus give new meaning to the concept of painting within the fundamental imagery.



Save as PDF